Ukřižování v červeném městě

Crucifixion in the Red City

2023

olej na plátně

oil on canvas

230 × 115 cm

1 210 000 CZK

Cena zahrnuje 21% DPH.

VAT 21% included.

Jaroslav Róna

1957

Jaroslav Róna se nejprve vyučil koželuhem, v osmnácti letech se pak dostal na Střední grafickou školu v Praze. Následně vystudoval vysokou školu uměleckoprůmyslovou ve sklářském ateliéru Stanislava Libenského. Ještě během studia se začal Róna účastnit dnes již legendárních výstav mladé generace, pořádané pod názvem Konfrontace v různých alternativních prostorách. Spolu s několika umělci v roce 1987 založili známou skupinu Tvrdohlaví. Skupina se stala politickým vyvrcholením aktivit nové generace a vyjádřením demonstrace svobodomyslnosti v rámci režimu. Róna je od počátku malířem i sochařem v jedné osobě. Oboje se námětově váže k jednomu a témuž světu. „Jde o jeden myšlenkový kadlub. Někdy je z toho malířský výstup, protože barva scenérie a atmosféra jsou tak silné, jindy je motiv natolik symbolický, že si vyžádá sochařské pojetí“, říká umělec. Východiskem pro jeho tvorbu středoškolských studentských let mu byly obrazy starých mistrů od baroka po Muncha, ale připojilo se také umění přírodních a archaických národů a v neposlední řadě též stále umělcem obdivovaný svět Franze Kafky. Odtud pramení onen existenciální podtext, pocit nesmyslného počínání a ironické ladění jeho děl.

Jaroslav Róna first trained as a tanner, then at the age of eighteen he entered the High School of Graphics in Prague. Subsequently, he graduated from the College of Applied Arts in the glass studio of Stanislav Libenský. While studying, Róna began to participate in the now legendary exhibitions of the young generation, organized under the name Konfrontace in various alternative spaces. Together with several artists, they founded the well-known group Tvrdohlaví in 1987. The group became the political culmination of the activities of the new generation and the expression of a demonstration of free-spiritedness within the regime. Róna has been a painter and sculptor in one person since the beginning. Both thematically relate to one and the same world. "It's a brainstorming session. Sometimes it is a painterly output because the color of the scenery and the atmosphere are so strong, other times the motif is so symbolic that it requires a sculptural concept", says the artist. The starting point for his work during his high school student years were the paintings of old masters from the Baroque to Munch, but he also joined the art of natural and archaic nations and, last but not least, the world of Franz Kafka, still admired by the artist. This is where the existential subtext, the feeling of senseless actions and the ironic tone of his works originate.